Арт-терапевтична вправа «Шлях до мети».

Арт-терапевтична вправа "Шлях до мети"
для дорослих та дітей
Мета: виховання цілеспрямованості, волі до перемоги, розвиток креативного мислення, когнітивна, творча, поведінкова активація; пошук рішень життєвих труднощів
Завдання:
Намалювати (зліпити, побудувати із підручних матеріалів) шлях до мети для свого героя/героїні з перешкодами.
Створити героя/героїню. Дорослий або дитина можуть самі бути у якості героїв, але більш ефективно буде створити вигаданого персонажа. Сюжет (шлях подолання перешкод) теж і для дорослих, і для дітей рекомендовано створювати алегоричним, казковим, без прямої паралелі із реальними ситуаціями. Так легше буде оминути захисні механізми психіки та отримати підказку із несвідомого.
У героя обов'язково повинна бути мета – навіщо він долає всі ці труднощі (скарби, дружба, професія, розкриття таланту, подолання страху і здобуття винагороди за це тощо).
Шлях героя/героїні зазвичай пролягає через весь простір аркушу чи обрану площину для створення сюжету із пластиліну чи інших матеріалів.
Важливо:
- На точкі старту зафіксувати, який ресурс має зараз герой/героїня для подолання перешкод та досягнення мети. Якщо перешкод більше, ніж ресурсу - знайти/створити на карті "місце сили" передпершою перешкодою, яке допоможе відновити ресурс. Такі "місця сили", "місця підзарядки", "pit stop","допомога мудреця" тощо можна створювати перед подоланням кожної перешкоди. Цей крок - діагностичний, про оцінку своїх сил та можливостей на даний момент.
- Під час проходження кожної перешкоди вносити корективи до малюнку чи площини, де відбувається дійство (домальовувати/ліпити щось нове/додавати чи переставляти фігури).
- Важливо, щоб герой сам долав перешкоди (вигадував різні способи, вступав у поєдинок, домовлявся, вирішував задачі тощо), а не користувався магічними способами на кшталт чарівної палички або шапки-невидимки.
- Добре, якщо ви зможете придумати декілька способів подолання кожної перешкоди. Дорослий може підказувати, але остаточне рішення залишається за дитиною.
- Фінальна точка у вправі має бути метафорично окреслена, мета має мати конкретну символічну форму (кубок переможця, визволена принцеса/принц, філософський камінь, книга знань, скриня скарбів, статуя свободи тощо). Дорослий може віднайти фінальний символ самостійно. Дитині можна запропонувати варіанти, знаючи її проблему/потребу.
По досягненню фінальної точки відслідкуйте, які почуття, емоції, думки переповнюють героя/героїню, що досягнув/ла своєї мети:
- Чи відчуває герой/героїня себе інакше, ніж на старті шляху?
- Які особисті якості допомогли йому/їй подолати перешкоди?
- Як би герой/героїня назвали свій шлях до мети? Який би девіз придумали? Яку б рекомендацію дав би вам персонаж зараз?
- Відповіді на ці запитання рекомендовано прописати дорослим. Дітям може буде достатньо просто все проговорити. Можна це оформити у вигляді казки чи есе (у роботі з психологом це може бути фокусом наступної сесії або дз).
- Дорослим можна проводити аналогії з реальним життям як на кожному пункті перешкод, так і по досягненню мети. Подумати, як реалізувати поведінково метафору подолання першої перешкоди або відновити ресурси з "місця сили" у реальному житті. Для дітей може бути достатнім обговорення метафоричної історії.
Ресурсної вам подорожі! Сили, віри на шляху до перемоги!
Модифікація техніки: Анна Паливода - аналітично орієнтована психологиня